Hledáte do svého týmu novou posilu? Jakou cestou na to jdete?
První fáze výběru a pohovor je jedním z klíčových kroků náboru, při kterém zjišťujete, jestli je kandidát ideální a pro danou pozici vhodný.
Ale pozor! V této fázi se občas dělají chyby, které můžou ohrozit nejen kvalitu výběru, ale i vaši značku a pověst firmy.
Pojďme si společně projít 4 nejčastější náborové pasti, které vás mohou potkat v první fázi výběrových řízení. U každé vám poradím, jak se nástrahám úspěšně vyhnout. :-)
- Nedostatečná příprava
Představte si, že hledáte zkušeného IT programátora, ale nevíte, co přesně od něj očekáváte. Neznáte klíčové dovednosti a kompetence, které by měl ideální kandidát splňovat. Nevíte ani, kde ho hledat a jaké nástroje k tomu použít. To je jako hledat poklad bez mapy – s velkou pravděpodobností narazíte na slepou uličku.
Řešení: Věnujte dostatek času plánování náboru a definování pozice. Sepište si jasnou strategii, jak, kde a koho budete hledat. Nezapomeňte na klíčové požadavky a kompetence, které pozice vyžaduje. Díky tomu budete s jistotou vědět, koho a co hledáte, a nebudete ztrácet čas s kandidáty, kteří vašim potřebám neodpovídají.
- Nemáte definovaný profil kandidáta
Máte v hlavě mlhavou představu o tom, jak by měl ideální kandidát vypadat, ale nedokážete ji jasně popsat? Pak se s velkou pravděpodobností spokojíte s "průměrnou" variantou, která vás v budoucnu zklame.
Řešení: Vytvořte si profily ideálních kandidátů. Zaměřte se na jejich dovednosti, zkušenosti a osobní charakteristiky. Díky tomu budete mít jasný obraz o tom, koho chcete do svého týmu přivítat. Nezapomeňte, že ideální kandidát není jen ten s odpovídajícím životopisem, ale i ten, který zapadne do firemní kultury.
- Pomalé tempo a neprofesionální chování
Představte si, že máte zájem o uchazeče, ten vám neodpovídá na emaily, ruší pohovory nebo dostatečně nekomunikuje. S velkou pravděpodobností ztratíte zájem a budete hledat jiného kandidáta. Stejně tak i neprofesionální a pomalé jednání ze strany firmy může odradit uchazeče.
Řešení: Buďte aktivní a udržujte profi a efektivní komunikaci. Rychle reagujte na dotazy kandidátů, informujte je o průběhu náborového procesu a buďte k nim vstřícní. Ujistěte se, že máte dostatečnou kapacitu na náborové procesy. Pokud vaše interní HR oddělení nestíhá, zvažte outsourcing náboru nebo najměte specializovanou agenturu. Díky tomu bude proces hladký a profesionální, a vy zbytečně neztratíte zajímavé talenty.
- Nemáte specialisty
Nábor není jen o tom, že vyvěsíte inzerát a počkáte, kdo se ozve. Vyžaduje to strategické plánování, cílené oslovování kandidátů, hodnocení jejich dovedností a mnoho dalšího. Pokud vaše firma nemá zkušené HR oddělení nebo specialistu, který se o nábor stará, náborový proces se může stát chaotickým a neefektivním.
Řešení: Proškolte zaměstnance, který bude mít u vás na starosti nábor. Ale takového, který na něj bude mít také dostatek času. V případě, že prostor a potřebné kompetence váš současný zaměstnanec nemá, zvažte novou HR posilu. Nebo si najměte zkušené externisty. Specializovaná firma vám pomůže s celým procesem od definování pozice až po nástup nového zaměstnance. A vy se budete moci soustředit na to, co děláte nejlépe – na rozvoj vašeho byznysu.
Pár slov na závěr:
Nábor je investice do budoucnosti firmy. Proto mu věnujte dostatek času a úsilí. Díky tomu budete mít jistotu, že do svého týmu přivedete ty nejlepší talenty.
Pro klienty hledám uchazeče a oblast náboru je můj denní chleba. Ráda se o tipy z praxe podělím dál. Klidně se mi ozvěte, probereme možnosti, jak posunout a zefektivnit hledání uchazečů i pro vaše týmy.
Hodně zdaru v náboru! 😊
Kde mě najdete?
Pokud máte zájem o náborové služby nebo se potřebujete jen poradit, preferuji nejrychlejší cestu telefonu. Zavolejte mi na +420 605 315 997. Nebo můžete psát na ANICKA@NOVITIM.CZ. Jsem aktivní i na LINKEDIN.
Neváhejte se mi ozvat. Těším se. Anička