UAM: Leadership nebo management? Znáte jejich rozdílnost?

10.1.2017
Smart Network

Leadership je dnes jedno z nejčastěji skloňovaných slov, a to nejen mezi manažery. Lidé vždy byli leadery fascinováni. Již v historii se můžeme podívat na několik významných vůdců, ať už vojenských či politických. Adolfa Hitler, také Napoleon Bonaparte, César, ale i např. Gándhí nebo Martin Luther King. Leadership se však netýká pouze politických a vojenských leaderů. Je to zásadní doména způsobu vedení každé firmy, která chce být úspěšná a prospěšná. Věděl to Steve Jobs, Henry Ford i Tomáš Baťa. Co dělá leadery výjimečnými, v čem spočívá umění vést a rozvíjet lidi, a jak se takovým leaderem můžete stát?

 

Leadership vs. Management

I když se tyto pojmy často v češtině zaměňují, jejich význam je zcela odlišný. Zatímco leadership je o vůdcovství či vedení, management v sobě ukrývá řízení. Leadership můžeme definovat také jako proces dávání smyslu toho, co lidé společně dělají tak, že tomu porozumí a ztotožní se s tím. Management je naproti tomu řízení lidí za účelem dosažení cíle, které v sobě obsahuje plánování, organizování, výběr pracovníků a kontrolu.

 

Uvedeme zde určitě kontrasty, na kterých lze ukázat rozdílnost v leadershipu a managementu:

  • Manažer spravuje, leader inovuje.
  • Manažer udržuje, leader rozvíjí.
  • Manažer řídí systémy a procesy, leader se zaměřuje především na pracovníky a lidi ve firmě.
  • Manažer obvykle řídí v krátkodobé perspektivě, leader pracuje v dlouhodobém výhledu.
  • Manažer se ptá jak a kdy, leader se zeptá co a proč.
  • Manažer dělá věci správně, leader dělá správné věci.

 

A co se tedy očekává od opravdového lídra?

Leader by měl vždy pracovat s lidmi ve firmě, naučit pracovníky, jak vytvářet výsledky a hodnoty tak, aby jim to pomohlo naučit se novým znalostem a jejich praktikováním zdokonalit své dovednosti.

Každý lídr by měl ovládat dovednost vést své pracovníky k mistrovství.

Naučit pracovníky oslavit úspěch takovým způsobem, který vede k uvědomění.

Probrat neúspěch způsobem, který obnovuje chuť vrátit se zpět k aktivitě s obnovenou silou a ochotou pokračovat k výsledkům.

 

Aby se člověk mohl stát skutečným lídrem, potřebuje k tomu určitě vlastnosti a předpoklady.  Rozdílnost u jednotlivých lídrů najdeme také v různých odvětvích.  Leader pohybující se v IT bude mít jiné kompetence, než leader pohybující se organizaci zaměřující se na psychologii.

 

U osobnosti leadera je potřeba vzít v potaz také genderové rozdíly. Ženy leadeři jsou více zaměřeny na vztahy a užívají častěji demokratický styl vedení než muži, nicméně na druhou stranu, ze statistik vyplývá, že většina zaměstnanců chce mít za leadera muže a ne ženu, protože leaderovi připisují spíše mužské vlastnosti (jako je maskulinita). Zdá se tedy, že samotné pohlaví leadera ovlivňuje jeho efektivitu.

 

Článek převzat z www.psychologieprokazdeho.cz

Autor článku: Ing. Kateřina Jančíková

Další články

Smart Network
Smart Staňte se členem klubu Smart Network Pokud vás zaujal networkingový on-line časopis, který právě sledujete, a chcete se stát jeho součástí, ozvěte se nám.
Detail článku
Smart Network
Smart Smart Network v partnerství s Bezones Partnerství může mít mnoho podob. V tomto jedinečném spojení se propojuje online a offline svět a přináší tak nové obchodní příležitosti!
Detail článku
Smart Network
Smart EVOLVE! poprvé v Brně EVOLVE Summit je setkání profesionálů a nadšenců nejen z oblasti HR a Recruitmentu, kteří vnímají rychle se měnící svět kolem sebe a měnící se potřeby svého businessu.
Detail článku
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network

KONTAKT

info@smart-network.cz Smart Network
+420 775 649 843 Smart Network
www.smart-network.cz Smart Network
Facebook
Smart Network
Gdpr
Smart Network
Smart Network Smart Network Business Center s.r.o.
Smart Network IČ: 026 07 450, DIČ: CZ 026 07 450
Smart Network Úhrada vstupného na akce: 2700633772/2010
Smart Network Loosova 578/9, Brno, 638 00
Smart Network Provozovna: Centrum Viktoria, Vodařská 2, 619 00 (3. patro)
Podělte se s námi o kvalitu provozovaných služeb