Jak zadávat grafiku grafikům

12.2.2016
Smart Network

Potřebujete nové logo, vizitky, ceduli nebo letáček? Někdy je komunikace s grafikem poměrně náročná a složitá věc. Vy máte v hlavě svou představu, grafik se vás sice na něco zeptá, ale nakonec jsou jeho představy úplně jinde než ty vaše a s výsledkem nejste spokojeni ani jeden.

Podobné situace někdy nejspíš zažil každý podnikatel. Co tedy můžeme udělat pro to, aby výsledek byl skutečně takový jaký chcete a grafik z vás nezešedivěl?

 

Rozmyslete si co chcete a k čemu to chcete

Jestliže se jedná o návrh nového loga, vizitky nebo polep auta, vždy je třeba si předem rozmyslet k čemu má sloužit a koho má oslovit.

Chcete nový polep jen proto, že se Vám nelíbí současná barva firemního vozu? Nebo chcete aby lidé ve městě a na parkovištích zaregistrovali Vaši firmu a její zaměření?

Otázky na které si rozmyslete odpověď:

  1. Co chci? Chcete reklamní letáček? Jak velký? Billboard? Polep auta? Rozmyslete si, co chcete a jak to má být velké.

  2. Co má produkt sdělovat? Chcete grafikou prodat službu, výrobek, celou společnost…

  3. Komu to má sdělovat? Kdo jsou vaši zákazníci a klienti?

  4. Jak to má sdělovat? Seriózní nebo spíš vtipnou formou?

  5. Na jak dlouho to chci? Jedná se o logo, kterému se bude muset přizpůsobit vše ostatní? Nebo jde o leták, který za měsíc vytvoříte úplně jinak? Polep auta nebo výlohy je také na delší dobu a je třeba nepodléhat aktuálním trendů (třeba je dělat bledě-modré jen proto, že je právě zima).

  6. Termín! Jakmile grafik nemá termín, těžko se mu pracuje. Šibeniční termín zase způsobí stresové situace, které mohou mít za následek nekvalitně odvedenou práci.

 

Vyberte si grafika

Jakmile budete vědět co přesně chcete, vyberte si grafika, se kterým budete spolupracovat. Může to být grafik, kterého již znáte nebo vám byl doporučen. Nejen při výběru zcela nového grafika či společnosti, je však vhodné podívat se na jeho portfolio.

Odpovězte si na tyto otázky:

  1. Už někdy dělal práci, kterou po něm chcete vy?

  2. Líbí se vám jeho práce?

  3. Byly jeho návrhy realizované?

  4. Jak vypadá jeho prezentace? Když kovářova kobyla chodí bosa, o něčem to vypovídá.

 

Seznamte se

Pro grafika není horší objednávka, než ta o které nic neví. Pokud nepozná vás, vaši firmu ani vaše představy - jak může vytvořit to, co máte v hlavě? Dobrý grafik by měl mít minimálně vypracovanou sadu otázek, pro správné vytvoření grafiky. Běžné jsou i doplňující otázky, kdy zjišťuje podrobněji nejasné nebo zásadní informace, které mu pomohou v práci.

Nebojte se tedy odpovídat na jeho otázky upřímně a pravdivě.

Každopádně i během tohoto kroku zjistíte odpovědi na následující otázky:

  1. Jak moc se grafik zajímal o mé podnikání?

  2. Byly mi otázky hodně nepříjemné, vadilo mi, že se ptá? Otázkou je, zda je to proto, že sami nechcete nikoho nechat nahlédnout do vašeho podnikání nebo proto, že je vám grafik zkrátka nepříjemný.

  3. Jakým způsobem se mnou komunikoval? Osobně či elektronicky? Mám dojem, že mé odpovědi vnímal a pochopil?

 

Připravte se

Jestliže jste vybrali grafika, který vám vyhovuje a rozumíte si, připravte pro něj zakázku tak, aby se mu pracovalo co nejlépe. Ušetří vám to čas i pocuchané nervy vás obou.

Co si nachystat?

  1. Barvy. Jaké barvy chcete použít? Máte již svůj grafický manuál nebo logo? Bude třeba cedule na domě s barevnou fasádou? Líbí se vám barevnost, kterou jste někde viděli?

  2. Písmo. Dejte grafikovi k dispozici font písma, které běžně používáte nebo si vyberte styl písma, které se vám líbí.

  3. Nápad. Jistě máte v hlavě nějaký nápad nebo představu, jak by mohlo dílo vypadat. Klidně ho nakreslete na papír a dejte grafikovi k dispozici. Výsledek se pak lépe přiblíží vašim představám.

  4. Ukázky firemních tiskovin. Ukažte grafikovi jak jste se dosud prezentovali (i v případě, že s grafikou nejste spokojení) a sdělte mu, zda chcete nebo nechcete jít tímto směrem a proč. Případně si nachystejte svůj grafický manuál, pokud máte.

  5. Podklady - dodávejte vždy všechny najednou.

Ne vše, co si vymyslíte je realizovatelné. Připravte se proto na to, že grafika nedokáže splnit všechna vaše očekávání. Správný grafik vám vysvětlí, proč to nejde.

 

Dodejte podklady

Potřebuje váš grafik k realizaci návrhu logo, obrázky, fotografie? Dodejte mu je v co nejlepším rozlišení a odpovídajícím formátu.

Ideální rozlišení obrázku je 300 dpi, ale v souvislosti na použití, zvětšení či zmenšení je možné využít i jiná rozlišení. Proberte se svým grafikem dodané podklady a nezlobte se na něj, pokud Vám řekne, že nejdou použít.

Nezapomínejte na autorská práva! Většina grafiků má přístup k fotobankám, kde lze obrázky zdarma nebo za poplatek legálně získat. Stahování obrázků z internetu výrazně nedoporučujeme!

Logo dodávejte vždy v křivkách (vektorech).

Texty dodejte jak chcete, ale dodejte - dle nich se i určí velikost produktu (na leták A5 se vejde méně textu než na A4).

Podklady dodávejte vždy naráz - zkrátíte tím dobu realizace a práce grafika bude komplexní.

 

Komunikujte

Po všem, co jste již udělali byste měli mít v rukou první návrh výsledného díla. Nyní grafik očekává zpětnou reakci.

Líbí se vám to? Řekněte mu to.

Nelíbí se vám to? Řekněte mu co přesně se vám nelíbí. Věty jako “Nemá to šťávu.” “Je to nevýrazné.” nebo “Něco tomu chybí.” jsou sice zpětnou reakcí, ale grafikovi toho moc neřeknou. Vždy se snažte udržovat kritiku v konstruktivní hladině.

Ponechte grafikovi kreativní svobodu, má spoustu zkušeností a hlavu plnou nápadů, tak toho využijte a nezašlapejte je do země. Ovšem nenechávejte vše jen na něm - pokud nejste ochotní věnovat čas vaší prezentaci, nezachrání vás ani nejlepší grafik světa.

Nad čím se zamyslet?

  1. Líbí/nelíbí se mi celkový estetický dojem?

  2. Líbí/nelíbí se mi barevnost?

  3. Líbí/nelíbí se mi font písma?

  4. Líbí/nelíbí se mi rozvržení prvků?

  5. Poraďte se s někým nezávislým. Každému se líbí něco jiného, občas je dobré poradit se s někým nezávislým, komu věříte.

Čím více budete s Vaším grafikem komunikovat, tím lépe se mu bude pracovat. Také neodkládejte komunikaci na později. Čím čerstvější informace bude grafik zpracovávat, tím líp. Vracet se k několik týdnů i měsíců odložené práci je pro každého velké zdržení.

 

Věřím, že tento článek pomůže vám i vašim grafikům k lepším výsledkům. Jestliže se chcete seznámit s prací naší společnosti podívejte se na naše webové stránky nebo se stavte třeba na kávu :-)

 

Anna Novotná

Další články

Smart Network
Smart SMART TALK rozhovor s Lucií Spáčilovou Hostem dalšího dílu podcastu SMART TALK s Gabrielou je Lucie Spáčilová, zakladatelka společnosti Performia s.r.o. pro Českou republiku.
Detail článku
Smart Network
Člen Oslavte s Českými překlady 20 let existence 20% slevou na váš překlad Tento rok je pro překladatelskou agenturu České překlady plný dvojek. Slavíme 20 let na trhu, 2 roky členství v klubu Smart Network a také jsme získali 2. místo v soutěži společensky odpovědných malých firem z Olomouckého kraje.
Detail článku
Smart Network
Člen Představení člena: Anička Schwarzová - Odstraňte bariéry: Jak usnadnit cestu B2B klientům k vašim službám Přečtěte si více o Aničce Schwarzové a firmě Novitim.
Detail článku
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network
Smart Network

KONTAKT

info@smart-network.cz Smart Network
+420 775 649 843 Smart Network
Informace o používání cookies Smart Network
Spisová značka: C 81849, vedená u Krajského soudu v Brně Smart Network
GDPR
Smart Network
Smart Network Smart Network Business Center s.r.o.
Smart Network IČ: 02607450, DIČ: CZ02607450
Smart Network Sídlo: Loosova 578/9, Lesná,Brno, 638 00
Smart Network Kancelář: Centrum Viktoria, Vodařská 2, 619 00 (2. patro)
Smart Network Úhrada vstupného na akce:
CZK: 2700633772/2010
fb tncz linked in google fb warengo google spotify apple podcasts

aplikace Podělte se s námi o kvalitu provozovaných služeb aplikace